Vedenjuonti kannattaa

drinking-waterNykyään vaikuttaa siltä, että melkein jokaisella on mukanaan vesipullo laukussaan sen varalta, että jano yllättää. Tämä onkin varsin hyvä ja terveellinen ilmiö, sillä veden juonnilla on monia terveyttä edistäviä vaikutuksia.

Ihmisen kehosta haihtuu jatkuvasti nestettä ihon hikoilemisen, hengittämisen, virtsaamisen ja ulostamisen myötä ja elimistö edellyttää, että nämä kehosta hupenevat varannot täytetään uudella nesteellä, jotta se voisi toimia normaalisti. Yksi veden juonnin hyödyistä onkin se, että se ylläpitää kehon luonnollista tasapainoa. Monelle saattaa tulla yllätyksenä, että ihmiskehosta yli puolet on vettä. Nestettä tarvitaan monenlaisiin kehossa tapahtuviin toimintoihin kuten ruuansulatukseen, verenkiertoon, ravinteiden kuljettamiseen, lämpötilansäätelyyn ja syljen eritykseen sekä moneen muuhun. Mikäli käy niin ettei vettä juo vähintään yhtä paljon kuin sitä kuluttaa, saattaa elimistö kuivua. Erityisesti näin voi käydä lämpimämmässä ilmastossa, korkealla merenpinnan yläpuolella esimerkiksi vuoristossa ja enemmän tai vähemmän vaativan liikunnan aikana. Yleensä iäkkäämmät ihmiset kärsivät helpommin nestehukasta, sillä heidän janon tunteensa ei välttämättä tunnu yhtä voimakkaana kuin nuoremmilla henkilöillä, vaikka keho kaipaisikin kipeästi kosteutusta. Kun elimistö varoittaa nesteen vähäisyydestä janon tunteella, on sitä syytä kuunnella. Tällöin kannattaa hoitaa elimistöä esimerkiksi lasillisella vettä, maitoa tai mehua – oikeastaan mikä tahansa neste käy, kunhan se ei ole alkoholillista. Vaikka osa kehomme saamasta nesteestä kulkeutuu sinne suuren vesipitoisuuden omaavien ruokien kuten erilaisten keittojen, kurkun, tomaatin ja appelsiinin mukana, ei veden ja muiden juotavien merkitystä voi vähätellä.

Veden juominen tai juomatta jättäminen vaikuttaa kehoon huomattavasti. Mikäli esimerkisi kuntoilun jälkeen ei tule juoneeksi tarpeeksi nesteitä, vaikuttaa kehon nestehukka usein sekä ihmisen mielialaan että keskittymiskykyyn, jolloin ei pysty välttämättä suoriutumaan kunnolla tehtävistä, jotka yleensä eivät tuota hankaluuksia tai joista yleisesti nauttii suuresti, kuten vaikkapa http://www.roulette4fun.com/fi -sivustolla pelaamisesta. Laiminlyöty jano voi johtaa ahdistuksen tunteeseen tai tilaan, jossa ihminen tuntee olonsa todella väsyneeksi. Usein kehossa oleva nestehukka ilmenee myös päänsärkykohtauksina. Toisinaan riittämätön veden juonti saattaa vaikuttaa myös muistiin sekä yleisesti mielialaan. Mikäli vettä ei juo tarpeeksi, kärsii keho siitä myös eri sisäelimissä – etenkin munuaisten toiminta saattaa heikentyä nestehukan myötä. Veden voidaankin ajatella olevan ikään kuin elimistön tarvitsemaa polttoainetta, jota ilman se ei toimi kunnolla ja pidemmän päälle ei laisinkaan.